2019

Bismillahirrahmaanirrahim. Alhamdulillah masuk kita ke tahun 2019. Semakin lama semakin menghampiri ajal. Semakin menghampiri akhirat. Still trying to be better every year. InsyaAllah

Macam biasa, setiap tahun sebelum masuk tahun baru saya akan recap balik sorang2 apa yang dah jadi sepanjang tahun tu. Apa yang saya dah buat, dah capai, and dah settle. And apa lagi yang perlu di baiki, di gandakan usaha dan di ubah. Tahun 2018 ni saya start duduk sebumbung dengan suami setelah 8 bulan kahwin dan ber PJJ. Fasa baru yang exciting. Masa PJJ haritu rasa macam orang couple. Tiap2 minggu make effort untuk jumpa nak dating tapi halal pastu masa dah duduk sama2 pulak rasa macam baru kawin je haha.

Ingat lagi I came to Kajang on 5th January 2018. For good. Bertolak dari Penang awal pagi dalam pukul 8 macam tu tapi cuaca masa tu hujan renyai tak renyai sangat. Cam tahu2 je perasaan kita yang berbelah bahagi nak tinggalkan Penang sebab nak pi duduk dengan suami. Yelah sebab family saya stay Penang so bila dah kena move out tu macam, alahh sedih nya.

Tahun 2018 ni saya start sebagai suri rumah sepenuh masa. Sendiri pi tender dekat company lama sebab rasa macam sampai bila nak PJJ kan? At least in my case. Naim pon support so okay lah. Minggu pertama, heaven. Minggu kedua, best. Minggu ketiga okay laa. Minggu keempat dah start gatai bontot tak senang duduk haha. Tapi saya memang tak ada plan untuk jadi suri rumah sepenuh masa sebab memang tak pernah ada cita2 nak duduk rumah at least in my 20s. Start apply kerja. Actually dah start cari kerja bulan 10 tahun 2017 lagi since masa tu dah berkira2 taknak dah PJJ. Plan nya nak pindah Kajang dengan pekerjaan tapi Allah kata tak ada. So, tak ada lah.

Bulan 2 I remembered on 6th February, naim tiba2 sakit perut yang teramat sangat sampai tonggeng2 keluar air mata. Actually dia dah start sakit 2 hari sebelum tu tapi still rilek lagi sebab ingat sakit angin biasa je. Since saya pon 24/7 dekat rumah so tak apa lah boleh jaga dia. Rupanya melarat pulak until malam before birthday I haha sedih. Malam tu sebab kesian tengok dia sakit sangat pukul 1pg macam tu saya drive bawak dia pergi hospital. Ding dong ding dong pukul 4pg baru dapat jumpa doktor. Lepas diagnose terus kena masuk red zone. Ha sudah. Rupanya doktor kata ada batu dalam hempedu naim. Dan punca naim sakit teramat sangat tu sebab batu tu dia terjatuh and tersekat dalam saluran menyebab kan toksik2 tak boleh nak pergi ke usus.

Fun info, batu hempedu ni semua orang ada. Cuma bezanya banyak and tak je. Salah satu punca batu hempedu ni is pengambilan pemakanan yang berkolestrol. So people, please jaga makan. And to be remind, sakit ni dia develop lama tau bukan dalam tempoh sekejap. Memang kita rasa diri kita sihat. Macam naim. Selama ni dia elok je tapi tiba2 je sakit tu serang. Dari bulan 2 sampai ke bulan 12 benda ni berlarutan. Dari Hospital Serdang ke Putrajaya, bawak ke KPJ Damansara dan finally ke Hospital Selayang. And finally bulan 12 akhir tahun 2018 baru lah batu dalam saluran hempedu naim tu berjaya dikeluarkan alhamdulillah. Sampai kan keluar masuk, berkampung kat hospital tu dah lali for us. Believe me tak semudah tu jaga orang sakit kat hospital lagi tengok orang yg kita sayang sakit terbaring je. Dugaan hebat buat kami suami isteri. 

Nak dijadikan cerita, 2018 ni tahun dugaan emosi buat saya. Bukan emosi rumah tangga tapi emosi macam mana saya deal dengan new things. Berperang dengan emosi sendiri serious. 1 sebab kena pindah duduk jauh dari family, 1 sebab risau naim tak sihat, 1 pasal jadi housewife and the list goes on haha. Memang dari dulu saya memang nak kerja lepas habis belajar. I want to achive my target. Banyak benda saya nak achieve walaupon ditakdirkan saya dah kawin. Masa tu lah. Satu hari tu saya sedih sangat sebab tak dapat2 jugak panggilan bekerja, then terdetik tanya dekat naim, "Awak redha ke saya nak kerja ni sayang? Kenapa saya tak dapat2 tawaran kerja ni dah berapa banyak saya try"

Lepastu naim senyum2 kerang busuk, dia kata "Abang bukan taknak awak kerja kalau boleh abang nak awak duduk rumah je tapi abang kesian la pulak dekat awak sebab awak bukan jenis orang diam. Awak suka berkawan. Nanti try la kat Speedmart bawah ni at least tak jauh dari rumah" Masa dengar dia jawab tu tak tahu nak nangis ke nak gelak. Dia suruh kita kerja speedmart guyss. Nangis. Dia tak tahu ke cita2 binik dia ni nak apply apa yang dah di belajar dulu? Stress :'p

Tapi sebagai isteri yang solehah, I pegi interview okay. Cuma bukan Speedmart la sebab dekat sangat dengan rumah takut teserempak dengan jiran. Haha. So saya pi Tesco. Lawak la ingat balik adoi. Dah dapat tapi saya taknak pergi sebab again, berperang dengan emosi sendiri. Ding dong ding dong alhamdulillah finally dapat panggilan kerja dekat company yang saya tunggu2 selama ni. And paling penting dekat Cyberjaya sebab memang dari kecik cita2 nak kerja dekat Cyberjaya. Lagi Cyber ni memang orang tahu tempat segala company IT berkumpul kan. So yelah

Nak cerita satu2 pasal berperang dengan emosi sendiri ni memang sampai 2020 pon tak habis. Haha. But so far, after setelah sekian lama saya tak rasa ups and down, tahun ni boleh tahan jugak la rasa dia tu. Alhamdulillah berjaya menempuhi. Yang penting, kena sentiasa positive. Sentiasa kena pandang ke arah positive. InsyaAllah semua akan okay sebab kita percaya Allah atur sesuatu keadaan tu ber sebab. Thats what we called hikmah. Hikmah ni kita tak nampak time2 tu. Kita akan nampak after benda tu terjadi. Bila kita muhasabah diri, kita akan nampak benda tu sebagai hikmah. InsyaAllah

Sentiasa sabar and sabar. Always put your trust in Allah. Dan kena sentiasa berusaha. Nak sesuatu kena usaha lah kan. Kalau tak, macam mana nak datang. Kalau dah usaha tapi tak dapat jugak, try muhasabah balik. Frust memang frust tipu sape tak frust tu. Tapi kena bangkit. Try your best to fulfilled. This is a word for myself. Now lets brave ourselves and together face 2019 with determination. We can do this bebeh! Takbir!

Love









No comments:

Post a Comment